Co se děje na fejsu, když zrovna nejste online?

Face

Fejs: Království statusů a fotek

No jasně, na tom našem milovaným Fejsu, tam to žije! Fotky jídel, co by i Zdeněk Pohlreich záviděl, selfíčka s duckfacem, co by se za ně nemusela stydět ani Kardashianka, a statusy o všem a o ničem. Prostě klasika. Někdy si říkám, jestli to není spíš království statusů a fotek, než sociální síť. Ale co, aspoň se člověk zasměje, že jo. A když už ne, tak aspoň ví, co měl soused k obědu. Hlavně nezapomenout dát lajk a srdíčko, ať se nikdo neurazí!

Od školy k byznysu: Vývoj Fejsu

Fejs, jak se dnes a denně tomu modrýmu gigantu s oblibou říká, nezačínal zrovna jako nástroj k organizaci revolucí nebo sdílení fotek svačinek. Všechno to začalo mnohem prostším, a ruku na srdce, trochu povrchnějším záměrem. V roce 2003 se Mark Zuckerberg, tehdy ještě student Harvardu, rozhodl využít svých programátorských dovedností k vytvoření webu Facemash. Cílem bylo jednoduché, až kruté srovnávání atraktivity studentek. Projekt neměl dlouhého trvání a Zuckerberg si vysloužil pořádný průšvih. Jenže co by to bylo za hollywoodský příběh, kdyby neúspěch neodstartoval něco většího. Zuckerberg se nevzdal a v roce 2004 spustil Thefacebook, interní síť pro studenty Harvardu. Úspěch byl raketový a brzy se Thefacebook rozšířil na další univerzity a nakonec i pro širokou veřejnost. Z původně jednoduchého rozhraní se postupně stával komplexní ekosystém propojující lidi, firmy a informace. Dnes už Facebook není jenom o sdílení statusů a fotek, ale stal se platformou pro reklamu, e-commerce a společenskou debatu. Ať už na něj máte názor jakýkoliv, jedno se mu upřít nedá - změnil způsob, jakým komunikujeme a vnímáme svět.

Like, koment, sdílení: Jazyk Fejsu

No jasně, na tom našem "fejsu" se to hemží slovíčkama, co by jinde neprošly. Místo "líbí se mi to" dáme srdíčko, nebo ještě líp "to se mi líbí". Komentáře jsou jasný, tam se rozepisujem jak diví, a sdílení, to je teprv věda. To už se neříká "sdílet", ale spíš "hodit to dál", ať to vidí i kámoši z druhýho konce republiky. A co teprv ty zkratky! "LOL", "OMG", "BRB" – bez nich by to snad ani nebyl fejs. A když už jsme u toho, nesmíme zapomenout na hashtagy. Ty nám pomáhají najít příspěvky na stejný téma, ať už je to jídlo, cestování nebo třeba kočky. No prostě, fejs si žije vlastním životem a s ním i jeho jazyk. Ať už ho milujete nebo nenávidíte, jedno se mu upřít nedá – je to fenomén, co změnil způsob, jakým komunikujeme.

Všudypřítomná reklama na Fejsu

Každý to známe. Scrollovaní po Fejsu, v hlavě prázdno, a najednou bum – reklama na něco, co jsme si zrovna včera prohlíželi. Náhoda? Ani nápad! Náš milovaný ksichtík si o nás pečlivě pamatuje každou hloupost, co nás kdy na internetu zaujala, a servíruje nám ji v podobě cílené reklamy zas a znova. Ať už je to ten divně tvarovaný hrnek na kafe, co jsme si z legrace uložili do wishlistu, nebo ty boty, co jsme si prohlíželi v opilosti ve tři ráno – Fejs si to pamatuje. A co hůř, sdílí to s celým světem (nebo aspoň s těmi firmami, co si za to zaplatí). Takže příště, až budete mít pocit, že vás na internetu někdo sleduje, vězte, že ten někdo je pravděpodobně ksichtík a jeho armáda reklamních algoritmů. A ne, nepomůže vám ani alobalová čepice.

Funkce Facebook "Face" (slang)
Používání Formální i neformální Neformální, přátelské
Psaná forma Facebook Face, fejs, fb

Fake news a dezinformace

Fenoménem dnešní doby, obzvlášť na sociálních sítích, jsou fake news a dezinformace. Ať už brouzdáte po fejsíčku, jak se mezi lidmi Facebooku často říká, nebo po jiných platformách, je těžké se jim vyhnout. Často se tváří jako nevinné příspěvky od přátel, sdílené články s bombastickými titulky nebo dokonce videa s emotivním obsahem. Problém je, že tyto informace bývají záměrně zkreslené, vytržené z kontextu nebo úplně vymyšlené. Cílem je vyvolat silné emoce - strach, hněv, nenávist - a ovlivnit tak vaše názory a chování. Často se šíří s cílem poškodit jednotlivce, skupiny lidí nebo dokonce celé společnosti. Je proto nesmírně důležité ověřovat si informace z více zdrojů a nenechat se strhnout první emocí.

Závislost na Fejsu: Skutečný problém?

Každý den na něm trávíme hodiny, scrollujeme novinkami, lajkujeme fotky a komentujeme statusy. Řeč je samozřejmě o Fejsu, nebo chcete-li Facebooku, sociální síti, která se stala neodmyslitelnou součástí našich životů. Ale co když se z nevinného brouzdání stane posedlost? Kdy se z běžného uživatele stává závislák? Závislost na sociálních sítích je stále tabuizovanějším tématem a Facebook, jakožto jedna z nejpoužívanějších platforem, hraje v této problematice nemalou roli. Pocit úzkosti, když nemůžeme kontrolovat notifikace, zanedbávání povinností kvůli nekonečnému scrollování, nebo dokonce abstinenční příznaky, když se od Fejsu snažíme oprostit – to jsou jen některé z varovných signálů, které by nám neměly být lhostejné.

Budoucnost Fejsu: Co bude dál?

Každý, kdo někdy brouzdal po internetu, už určitě slyšel o "fejsu". Tenhle slangový výraz pro Facebook se už dávno vžil a dneska ho používá kde kdo. Ale co bude s touhle sociální sítí dál? Zůstane Facebook i v budoucnu hlavním tahounem online komunikace, nebo ho předběhnou jiné platformy?

Trendy se mění rychlostí blesku a konkurence nespí. Mladší generace čím dál častěji dává přednost vizuálnějším platformám jako je Instagram nebo TikTok. Budoucnost Facebooku tak do značné míry závisí na tom, jak se dokáže přizpůsobit novým trendům a zaujmout mladší publikum.

Facebook se ale nevzdává bez boje. Neustále pracuje na nových funkcích a vylepšeních, aby si udržel krok s dobou. Investice do virtuální a rozšířené reality naznačují, že Facebook se dívá do budoucnosti a snaží se být průkopníkem v oblasti, která má potenciál zásadně změnit způsob, jakým se online propojujeme.

Publikováno: 28. 10. 2024

Kategorie: internet